Inloggen - Registreer  

Lid raad bestuur Sherpa - Amerpoort

Sherpa - Baarn - 21-03-2024 Naar vacature  

  • Sluitingsdatum is 30 apr. 2024
Lid raad van bestuur Sherpa - Amerpoort
Sherpa en Amerpoort hebben het onderzoek tot het samengaan van de beide organisaties afgerond en hebben het besluit genomen tot een bestuurlijke fusie met ingang van 1 juli 2024. Het voorgenomen besluit tot fusie ligt momenteel ter toetsing voor bij de NZa en de ACM. Uiterlijk 1 juli 2026 zal dan de overstap naar een juridische fusie plaatsvinden. Amerpoort en Sherpa zijn van mening dat zij samen beter in staat zijn om hun gezamenlijke ambities te realiseren als zij gaan werken vanuit één visie, één aansturing en één organisatie. Hierdoor kunnen cliënten en verwanten ook in de toekomst blijven vertrouwen op goede zorg in de regio. En blijven Amerpoort en Sherpa voor medewerkers een aantrekkelijke zorgorganisatie waar mensen met plezier werken. Sherpa en Amerpoort kennen beide een warme, informele cultuur waar betrokkenheid en cliëntgerichtheid kenmerkend zijn voor de medewerkers. Vanuit relatie en met inzet van expertise willen we er zijn voor bewoners, cliënten en verwanten. Ook als zij ingewikkelde vragen hebben. Samen willen we een brede, regionale organisatie zijn waar lokale eigenheid, kleinschaligheid en gelijkwaardigheid net zo belangrijk zijn als het benutten van schaalvoordelen. Een organisatie waar medewerkers ruimte hebben om zaken uit te proberen, zich te ontwikkelen en fijn samenwerken met collega’s. Voor de beoogde fusie organisatie worden een nieuwe raad van bestuur (twee leden), een nieuwe voorzitter raad van toezicht en twee leden raad van toezicht gezocht, waarvan één van de leden van de raad van toezicht op voordracht is van de CCR. Twee leden (Rob te Brake en Gerard de Bruijn, beide van de auditcommissie) vanuit de huidige raden van toezicht blijven aan. Twee bestuurders blijven aan tot eind december 2024 (Henk Kouwenhoven van Sherpa en Daan Boot van Amerpoort).

Bestuurlijke opgave beide bestuurders

  • Oprecht betrokken bij de cliënten en medewerkers, trots op de organisatie en dit inspirerend uitdragen.
  • De fusie-integratie vormgeven en een nieuwe cultuur smeden in nauw overleg met de cliënten, cliëntvertegenwoordigers, medewerkers en directie. Hierbij het cliënten- en medewerkersbelang een centrale rol geven in het beleid en bij organisatieontwikkelingen.
  • Vormen van een complementair, sterk en goed samenwerkend bestuursteam.
  • Samen met de directeuren vormen van een goed samenwerkend en professioneel team, waarbij allen zich inzetten voor de transitie en integratie.
  • Ontwikkelen en uitvoeren van beleid dat zich in toenemende mate richt op specialisatie in doelgroep (met name voor hoog-complexe cliënten is dit aan de orde), de toenemende zorgvraag (cliënten worden steeds ouder) en krimp in budget voor de zorg.
  • Actief inspelen op de huidige arbeidsmarktkrapte en de organisatie positioneren als aantrekkelijke werkgever, die in staat is om de juiste medewerkers te werven, te boeien en te binden, onder meer door optimale scholingsmogelijkheden en loopbaanperspectieven. (HR)
  • Behouden en bewaken van de financiële positie, met de focus op een flexibele bedrijfsvoering, procesverbetering en kostenbewustzijn.
  • Fungeren als coachende leiders, aanspreekpunt en sparringpartner voor de directeuren en scheppen van een inspirerend klimaat op grond waarvan zij zich verder kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid wordt gestimuleerd.
  • Fungeren als aanjagers van vernieuwing, zowel wat betreft zorgvernieuwing met de focus op het behoud van zorg in de volle breedte als ook aangaande digitalisering, informatiemanagement en de inzet van innovatieve technologie. 
  • Durven te experimenteren.
  • Uitbouwen van de strategische netwerkpositie in de transmurale keten in de regio (en landelijk) en aangaan van nieuwe kansrijke samenwerkingsverbanden met andere (zorg)aanbieders en overige stakeholders.
  • Proactief overleg met de medezeggenschapsraden voeren, de raden (in vroeg stadium) betrekken bij beleid en periodiek resultaten terugkoppelen. Bewaken van de tevredenheid van cliënten, cliëntvertegenwoordigers en medewerkers. Medezeggenschapsraden transparant, tijdig en laagdrempelig meenemen in processen.

Functie-eisen

  • Ervaring als bestuurder of directeur in een grote complexe organisatie met als primair aandachtsgebied bedrijfsvoering en financiën.
  • Kennis en ervaring op de volgende gebieden moeten in het bestuursteam aanwezig zijn: gehandicaptenzorg, bedrijfsvoering, financieel en zorgfinanciering, innovatie, digitalisering en technologie, HR en aantrekkelijk werkgeverschap, zorghuisvesting, zorgvastgoedontwikkeling en -exploitatie, duurzaamheid, kwaliteitsmanagement- en veiligheidsmanagementsystemen.
  • Ervaring verandermanagement, organisatieontwikkeling en post fusie-integratie, met oog voor balans tussen harde en zachte aandachtsgebieden.
  • Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden: kan luisteren en communiceert in begrijpelijke taal die aansluit bij de cliënten.
  • Heeft een goed ontwikkeld gevoel voor bestuurlijke, ambtelijke en politieke verhoudingen.
  • Weet hoe te onderhandelen met relevante stakeholders zoals zorgverzekeraars, gemeenten en overige partijen en kan deze contacten productief voor de organisatie aanwenden.
  • Beschikt over een netwerk dat relevant is voor de organisatie dan wel is in staat dit op korte termijn op te bouwen en te onderhouden.
  • Kan naar buiten toe optreden als boegbeeld en behartigt de belangen in het maatschappelijk en politieke krachtenveld, zowel landelijk als regionaal en lokaal.
  • Herkent en doorziet de externe ontwikkelingen en is in staat deze te vertalen naar de zorgorganisatie.
  • Afgeronde relevante opleiding op academisch niveau, aangevuld met een relevante bestuurs-of managementopleiding
  • Wil zich voor langere tijd aan de organisatie verbinden.
  • Bij voorkeur woonachtig in de regio.

Persoonskenmerken

  • Wil vanuit een oprechte, intrinsieke betrokkenheid bijdragen aan goede zorg en ondersteuning aan cliënten.
  • Is een inspirerende, open, (ver)bindende en warme persoonlijkheid (waarderend en zichtbaar) en beschikt over relativeringsvermogen en humor. Viert samen met anderen successen.
  • Is zichtbaar in de organisatie, bezoekt de locaties, is nieuwsgierig, luistert en is benaderbaar.
  • Goed inlevingsvermogen en toont vanuit gelijkwaardigheid merkbare affiniteit met de verschillende cliëntgroepen, ook met de diversiteit in brede zin van de verschillende cliëntgroepen.
  • Beschikt over een onderzoekende, coachende en besluitvaardige stijl van leidinggeven op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen in professionaliteit. Voert de dialoog en kan beleid en werkvloer met elkaar verbinden.
  • Heeft geduld, is stressbestendig en kan goed reflecteren op het eigen functioneren.
  • Heeft een proactieve houding, pakt signalen snel op en handelt adequaat bij potentiële risico’s.
  • Geeft in goede balans tussen executiekracht, doorzettingskracht, ondernemerschap en ontwikkelkracht, sturing aan het duurzaam implementeren en borgen van processen, weet goed het evenwicht te bewaren tussen ‘menselijk en zakelijk’.
  • Bewerkstelligt een cultuur van respect en aandacht voor elkaar, samenspel, ruimte voor ontwikkeling en feedback geven en ontvangen. Stimuleert gewenste cultuur en gedrag (klant – en werkwaarden) door voorbeeldgedrag, transparantie, resultaatgerichtheid en doorzettingsvermogen. Leren, experimenteren en fouten maken horen hierbij.
  • Heeft oog voor het welzijn van medewerkers en cliënten. Maakt voldoende tijd vrij voor ontmoetingen met medewerkers, cliënten en cliëntvertegenwoordigers.
  • Stimuleert de professionele ontwikkeling van medewerkers en bevordert inhoudelijke samenwerking.
  • Erkent de kracht en waarde van medezeggenschap en cliëntenparticipatie.
  • Draagt bij aan een ondersteunende en waarderende omgeving voor vrijwilligers.

Inschaling

WNT Klasse V.
Suur Ten Oever heeft, naast het bovenstaande specifieke deel, ook een algemeen profieldeel geformuleerd voor functies binnen de raad van bestuur met hierin kenmerken waar de moderne bestuurder volgens ons mimimaal aan zou moeten voldoen.

Wat moeten de bestuurders doen?

  • Fusie goed laten verlopen. De CCR, OR, directeuren en managers hierbij betrekken.
  • Vaak informatiebijeenkomsten regelen.
  • Vragen aan de cliënten en medewerkers wat er speelt. En vragen wat er beter kan. Van deze punten de plannen voor de toekomst maken.
  • Zorgen dat de organisatie financieel gezond is.
  • Nieuwe handige dingen bedenken met bijvoorbeeld de computer of mobiele telefoon. Dit moet vooral handig zijn voor cliënten en medewerkers.
  • Zorgen dat er goed personeel is dat lange tijd blijft.
  • Rondlopen in de organisatie. Overal langs gaan en interesse tonen.
  • Goed samenwerken met de collega-bestuurder.
  • Enthousiast leidinggeven aan de directeuren.
  • Een team maken van alle directeuren.
  • Zorgen dat ze goed samenwerken.
  • Netwerken in de regio.

Wat moeten de bestuurders kunnen?

  • Kennis hebben van een grote organisatie. Een van de bestuurders moet ook de gehandicaptenzorg kennen.
  • Ervaring hebben als bestuurder. Het lid mag ervaring hebben als directeur.
  • Goed kunnen samenwerken.
  • Nieuwsgierig zijn.
  • Goed kunnen luisteren.
  • Langskomen op de locaties.
  • Begrijpelijke taal gebruiken.
  • Goed met cliënten en medewerkers kunnen praten.
  • Cliënten, cliëntvertegenwoordigers en medewerkers betrekken bij beleid en goed informeren over de fusie.

Sherpa en Amerpoort

Al sinds 1969 zijn Sherpa en Amerpoort in Baarn buren van elkaar. Amerpoort en Sherpa delen dezelfde maatschappelijke opdracht, hebben dezelfde kijk op de toekomst van de gehandicaptenzorg en bieden grotendeels dezelfde zorg en ondersteuning aan vergelijkbare doelgroepen in aangrenzende regio’s. Op verschillende gebieden en in diverse projecten werken medewerkers samen en delen

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Sherpa
Meer Lid raad bestuur Sherpa - Amerpoort vacatures