Inloggen - Registreer  

Teamleider brugklassen h/v Dr. Mollercollege Adviesorganisatie voor onderwijs, i

Beteor - Waalwijk - 09-02-2024 Naar vacature  

Solliciteren t/m:

2023-06-04

Profiel

Sector: VO
Omvang (FTE): 0,8 tot 1,0
Dienstverband: Vast met 1 jaar tijdelijk
Inschaling: Schaal 12
CAO: VO
Solliciteren t/m: 2023-06-04

Het Dr. Mollercollege in Waalwijk zoekt een coachende teamleider brugklassen havo/vwo.

Organisatie

 
Het Dr. Mollercollege is een scholengemeenschap voor havo en vwo, met zowel atheneum als gymnasium met ca. 1200 leerlingen. De 115 medewerkers werken, samen met de leerlingen, aan het waarmaken van ieders ambitie. De school omschrijft zichzelf als uniek in Waalwijk en omgeving door het internationaal en tweetalig onderwijs. De slogan is niet voor niets: Make your world. Op het Dr. Mollercollege worden jongeren voorbereid op hun plek in de wereld. Een wereld die steeds internationaler wordt. Vandaar dat internationalisering bij álle vakken behandeld wordt.

 Het Dr. Mollercollege maakt als school deel uit van de OMO Scholengroep De Langstraat, samen met de Walewyc Mavo, het d’Oultremont College en het Van Haestrecht College. Het Dr. Mollercollege zit samen met de Walewyc Mavo in één schoolgebouw. Ze gebruiken dezelfde voorzieningen, zoals de praktijklokalen en het atrium. Verder hebben beide scholen hun eigen identiteit, met veel aandacht voor de leerling. 

De medewerkers zijn trots op hun mooie, ruime en kleurrijke gebouw dat rolstoeltoegankelijk is en waar leerlingen zich snel thuis voelen. Het gebouw biedt alle faciliteiten om op een moderne manier les te geven. Naast reguliere lokalen zijn er open leercentra waar leerlingen zelfstandig kunnen werken. Ook zijn er mooie praktijklokalen voor de kunstvakken en is er een modern laboratorium voor de bètavakken. 

De dagelijkse leiding van het Dr. Mollercollege ligt in handen van het managementteam (MT), bestaande uit de directeur en vijf teamleiders. Samen vormen zij de schoolleiding van het Dr. Mollercollege.

Visie 

Scholengroep De Langstraat is aangesloten bij Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) en valt daarmee onder het bestuur van OMO. Het Dr. Mollercollege volgt de waarden van Ons Middelbaar Onderwijs, beschreven in het strategisch beleidsdocument Koers 2023: goed onderwijs, goed mens, goed leven, goed handelen. Dit vertaalt het Dr. Mollercollege in de ambitie: Make your world. Om deze ambitie waar te maken zijn ze trouw aan de kernwaarden van de scholengroep: ZELFBEWUST zijn, VERTROUWEN hebben en VERBONDEN zijn met elkaar.

Het schoolplan van het dr. Mollercollege is geschreven op basis van de drie richtinggevende principes waarop de bedoeling van Scholengroep de Langstraat is gebaseerd.

Zie voor de afbeelding van de bedoeling het volledige profiel. 
Het Dr. Mollercollege wil onderwijs geven dat past bij de leerling: leerlingen kennis en vaardigheden leren ontwikkelen op een bij de leerling passend niveau. Speerpunten zijn TTO voor havo en vwo, internationalisering voor alle leerlingen, Havisten Competent, Talentontwikkeling en een sterke profilering van het gymnasium.

De school is volop in ontwikkeling en er is voor de medewerkers veel ruimte om hieraan bij te dragen. Er wordt veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Dit gaat hand in hand met burgerschapsvorming, met aandacht leren hebben voor elkaar en de wereld om je heen.

Vanaf het schooljaar 2022-2023 wordt het nieuwe onderwijsconcept ingevoerd waarbij wordt ingezet op maatwerk in het leren. Leerlingen leren hun leren kritisch te bekijken, leren feedback te geven en te ontvangen en maken samen met mentor en vakdocenten een persoonlijk leertraject. 

Elke lesdag kent eenzelfde indeling. Die voorziet erin dat een leerling naast verplichte onderdelen ook ruimte heeft om eigen keuzes t.b.v. het leren te maken. De leerling krijgt hiermee meer regie over het leren, wat de motivatie bevordert. 

In de komende jaren worden de kennis en vaardigheden om formatief te werken verder ontwikkeld. Dat leidt tot een aanzienlijke beperking van het aantal normatieve toetsen per jaar. Het leren staat of valt met een goede feedback cultuur, een vaardigheid waarin zowel leerling als medewerker zich verder bekwamen. 

Op de havo wordt de komende jaren onverminderd ingezet op het vaardig maken van leerlingen voor de overstap naar het vervolgonderwijs. Havisten Competent is het programma dat daarvoor leidend is voor de havo. Voor de leerlingen van het vwo is het ontwikkelen van academische vaardigheden voorwaardelijke voor een goede voorbereiding op een geslaagde overstap naar het vervolgonderwijs. 

 

Onderwijsresultaten 

In 2022 heeft de school een voldoende resultaat behaald voor de onderwijsresultaten. Een aandachtspunt hierbij is de onderbouwindicator doorstroomsnelheid, die afgelopen jaar iets lager was. Met name het bieden van kansen in voorgaande jaren, versterkt door onderwijs onder de coronamaatregelen, ligt hieraan ten grondslag. De examenresultaten liggen voor havo net boven het landelijk gemiddelde, 91,9% school t.o.v. 90,5% landelijk. Bij vwo lag het er net onder, 89,8% school t.o.v. 92,8% landelijk.

 

De functie 

Functieniveau/salariëring : schaal 12 cao VO – deel 1 
Omvang : 0,8-1,0 fte 
Aanstelling : Jaarcontract met uitzicht op vast 
Ingangsdatum : bij voorkeur 28 augustus 2023 

De opdracht 

 

De teamleider brugklassen havo/vwo: 
  • heeft de eerste aandacht bij het team dat uit ca. 20 personen bestaat. De teamleider is integraal verantwoordelijk voor het onderwijs en de organisatie binnen zijn team en deelt samen met de andere teamleiders de verantwoordelijkheid voor de hele school. De teamleider werkt vanuit vertrouwen met een bijpassende verantwoording. 
  • Richt zich op het coachend leidinggeven aan zijn team, op de onderwijskwaliteit van zijn afdeling en op de verdere ontwikkeling van de school. De teamleider coacht, inspireert, entameert en hakt soms ook knopen door. De medewerkers zijn aan zet en worden nadrukkelijk uitgenodigd om binnen de bedoeling van de school hun eigen ruimte en eigenaarschap te pakken vanuit heldere kaders. 
  • Voert het personeelsbeleid uit (waaronder de gesprekscyclus en de begeleiding van langdurig zieken). 
  • Heeft daarnaast ook meerdere portefeuilles die afdelingsoverstijgend zijn (denk o.a. aan burgerschap, internationalisering, TTO, rooster, formatie, financiën, passend onderwijs, leerlingenzorg, scholingsaanbod medewerkers, flexweken, ICT, taalbeleid, kwaliteitsbeleid, NPO, Mollertijd en onderwijstijd. Deze opsomming is niet limitatief.) 
  • Het Dr. Mollercollege geeft samen met de Walewyc-mavo vorm aan een driejarige havo-kansklas, de OLympiaklas.

Persoonlijkheidsprofiel 


De teamleider brugklassen havo/vwo: 
  • Werkt vanuit de kernwaarden en de werkafspraken van het Dr. Mollercollege. 
  • Doet het Dr. Mollercollege groeien en bloeien. 
  • Is gericht op samenwerking met andere onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. 
  • Heeft aantoonbare ervaring met strategische beleidsontwikkeling en -implementatie op het gebied van onderwijsontwikkeling of weet zich dit snel eigen te maken. 
  • Is mede het gezicht van de school. 
  • Beschikt over een sterke pedagogische onderwijskundige visie. 
  • Is een sterkte teamspeler, straalt rust uit en weet mensen en teams te verbinden. 
  • Kan coachend en inspirerend leidinggeven aan een lerend team waarbij de medewerkers zelf aan zet zijn. 
  • Weet mensen te verbinden, te inspireren en te motiveren om vanuit de bedoeling van het Dr. Mollercollege samen met het team het onderwijs en de organisatie vorm te geven. Hij geeft daarin vertrouwen en vraagt om verantwoording. 
  • Beschikt aantoonbaar over leidinggevende en coachende competenties. 
  • Biedt kansen en ruimte om te ontwikkelen en te leren. 
  • Levert een bijdrage aan de open cultuur, waarin ontwikkeling en samenwerking centraal staan. 
  • Laat vanuit een professionele attitude medewerkers eigenaar worden van processen. 
  • Werkt vanuit de professionele kracht van de medewerker. 
  • Is communicatief sterk. 
  • Heeft een helicopterview en een holistisch beeld van de school. 
  • Is duidelijk, spreekt verwachtingen uit naar het team en is integer 
  • Zorgt dat de basis van de organisatie op orde is en blijft. 
  • Is resultaatgericht en weet het beste uit de mensen te halen, met behoud van de relatie. 
  • Weet met passie kansen te creëren en bedrijfsmatig te denken en te werken. 
  • Weet goed met heel verschillende leerlingen om te gaan. 
  • Heeft bij voorkeur 2 tot 3 jaar ervaring in een vergelijkbare functie, binnen of buiten het onderwijs. 
 

Selectie-eisen

 

De teamleider brugklassen havo/vwo: 
  • Werkt en denkt op hbo+ niveau. 
  • Heeft kennis van de actuele ontwikkelingen in en aantoonbare ervaring met het onderwijs, volgt deze ontwikkelingen actief en past ze ook toe binnen de school. 
  • Heeft een visie op de onderwijskundige ontwikkelingen binnen het Dr. Mollercollege in het bijzonder en het voortgezet onderwijs in het algemeen en weet deze te koppelen aan maatschappelijke ontwikkelingen. 

Selectiewensen 

  • De teamleider brugklassen havo/vwo is bereid zich voor langere tijd aan het Dr. Mollercollege te verbinden. 
  • We streven naar een meer evenwichtige samenstelling van het managementteam, daarom gaat bij gelijke geschiktheid de voorkeur uit naar een vrouw. 
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Beteor